E-mail Marketing is steeds populairder geworden in de afgelopen tijd. Je denkt misschien dat het u als website eigenaar niet zal beïnvloeden? Klopt, het heeft namelijk geen rechtstreekse invloed op uzelf, maar het opbouwen van je eigen mailing lijst kan enorm helpen. In dit artikel geef ik 5 redenen waarom website eigenaren hun eigen e-mail lijst moet hebben.
Om te beginnen kijken we naar de typische eBay E-book verkoop. De klant vindt je veiling of eBay- winkel. Ze voelen zich aangetrokken tot het uiterlijk van de E-book die je verkoopt en doen een aankoop, misschien voegen ze je winkel toe aan hun favorieten. Echter, nadat de klant een product heeft gekocht is er geen motivatie voor hen om terug te keren naar je eBay winkel, de andere producten hierin te bekijken en eventueel te kopen. Hiermee wil ik niet zeggen dat niemand meer terug zal komen, sommige zullen meerdere aankopen doen en andere zullen terugkomen voor updates maar het merendeel van de klanten doet dit niet. Wanneer zij de transactie hebben afgerond is je “relatie” met hen afgelopen.
Als je diezelfde klant op een mailinglijst hebt is de kans vele malen groter dat deze terug zal komen en meerdere aankopen zal doen. Dus als jij geen mailing lijst opbouwt ben je niet bezig met het optimaliseren van de waarde van je klanten. Hieronder staan 5 redenen aangegeven waarom je nou een e-mailing lijst moet opbouwen:
1) Terug kerende bezoekers
In plaats van eenmalige klanten / bezoekers kunt u ze herhaaldelijk terug laten komen. Stel dat je een aantal nieuwe producten hebt toegevoegd, uw eBay winkel opnieuw heeft gedesigned, of een product heeft ge-update etc. dan kan je een e-mail sturen aan je lijst en de klanten je winkel opnieuw laten bezoeken.
2) Terug kerende klanten
Je klanten hebben al eerder een aankoop gedaan van je, er is geen reden dat ze dit niet weer zullen doen. Als je een nieuw product hebt die binnenkort zal uitkomen is het mogelijk de klanten op je e-mail lijst op de hoogte te stellen. In zo’n e-mail kan je de klanten direct sturen naar de veiling of om het nog aantrekkelijker te maken kan je hen een exclusieve abonnee korting geven. Dit is een win- win situatie, de klant wint omdat hij een geweldige deal krijgt en jij wint want je hebt een klant die herhaaldelijke aankopen zal doen.
3) Je kan klanten doorverwijzen naar producten waarin ze geïnteresseerd zijn
Je mailing lijst is niet alleen een middel om meer te verkopen aan je klanten, het is ook een middel om een relatie op te bouwen met je klanten en interactiever met hen te worden. Bijvoorbeeld: stel dat eBay wijzigingen aanbrengt voor eBay E-book verkopers zou ik je dit kunnen laten weten via een nieuwsbrief per e-mail. Plus zou ik je kunnen voorzien van gratis E-books – een taak die moeilijk zou zijn zonder e-mail lijst.
4) Een merk bekendheid geven
Zoals ik in het bovenstaande punt beschreef is een e-mail lijst niet alleen een plek om meer te verkopen, het maakt het mogelijk een relatie op te bouwen met je klanten. Als je klanten kan voorzien van kwalitatief hoogstaande inhoud en informatie die relevant is voor hen, zullen zij terug blijven komen. Het vertrouwen zal vergroten en de kracht van je merk zal groeien.
5) Je kan klanten doorverwijzen naar websites buiten eBay
Stel dat ik iets zeer nuttigs vindt op een website maar het is niet binnen eBay? Misschien heb ik een goede bron van E-books met wederverkoop rechten en wil ik dit mijn klanten laten weten. Bij je eBay veilingen kan je geen links plaatsen naar externe websites maar met een mailing lijst kan je dit aan je klanten laten weten. Nogmaals, dit maakt het mogelijk een betere relatie op te bouwen met je klanten
Hopelijk heeft dit artikel geholpen om te laten zien dat webwinkel verkopen en een mailinglijst hand in hand gaan. Het enige wat je nu moet doen is actie ondernemen en beginnen aan de bouw van een mailing lijst.
Geef een reactie